Jak řídit auto s manuální převodovkou

Většina tuzemských řidičů má sice ruční převodovky, ovšem je spousta těch, kteří mají zkušenost i s automatikou. Nikdy ale nevíte, k čemu se vám bude hodit znalost práce s manuálním typem. Jak na to?

Řízení automobilu je dnes běžnou věcí. Co se týká autoškol, tak ty dnes nabízejí řízení díky manuálnímu prvku, ovšem spousta lidí pak může sklouznout k automatice. Nikdy ale nevíte, co se vám přihodí. Když budete nutně potřebovat někoho odvézt, tak si budete muset poradit s tím, pokud budete třeba odkázáni na auto s manuálním typem řazení. Je proto dobré ovládat obojí.

K čemu slouží převodovka?

Tento systém slouží v** automobilu** k tomu, že se přeřazují rychlosti. Proč nemůže automobil prostě fungovat na tzv. jeden zátah a přibírat či ubírat plyn? Terén, po kterém se s vozidly pohybujete, je pokaždé jiný. Jednou jedete po rovině, pak z kopce, jindy do kopce, při rozjíždění má jízda jinou plynulost než řízení po dálnici a podobně. Zkuste si to srovnat s jízdním kolem, který má též převody. Pokud vyvíjíte sami fyzickou sílu, tak si všimnete, že někdy musíte zabrat více a jindy méně. Člověk je ale fyzicky uzpůsoben na větší zátěž, motor nikoli. Pokud je tedy jízda na nižší rychlost, tak má určitý výkon a nepřeřazením by mohlo hrozit i roztržení motoru. To hrozí také v případě, kdy např. místo stupně 4 dáte ve vysoké rychlosti 2. Každý stupeň má různé nároky a je třeba jej upravovat. To zajišťují převodovky, které mohou být** automatické nebo manuální**.

Typy převodovek

Začněme automatikou, protože manuálnímu typu se budeme poté věnovat podrobněji. Automatické prvky jsou novějším způsobem řízení, v naší zemi se s nimi můžete setkávat hodně třeba u amerických typů aut, ovšem nabízí je i jiné značky. Automatika funguje na tom principu, že máte pohon na jízdu dopředu, zpátečku, neutrál a parkovací stupeň. Automatika si pak dokáže během jízdy sama regulovat zátěž dle vašeho přidávání nebo ubírání plynu. Pro někoho to je výhodnější, jiní lidé se ale raději obrátí na manuální typy, protože zde mají větší flexibilitu v řízení.

Jak řídit auto s manuální převodovkou?

Předně, základem dobrého řízení je určitý cit. To znamená, že když řídíte, tak poznáte, kdy řadit na další stupeň. Nelze říci, že třeba při 30 km/h byste měli řadit na stupeň 3. Ovšem jet na fázi 2 rychlostí 50 km/h je už značně zatěžující. Je ale pár tipů, kterými byste se měli řídit. Jedním z nich je poslouchání motoru. Pokud tzv. moc řve, tak už je zatížen a měli byste přeřadit na vyšší stupeň. Všeobecně platí, že čím rychleji jedete, tím větší stupeň máte zařadit. Pokud se ale dostanete pod velký kopec, tak aby to motor utáhl, musíte přeřazovat na menší stupně. Přeřazování pak probíhá tak, že sundáte nohu z plynu, vyšlápnete spojku a řadíte pákou.

Řízení není složitá věc, ani to manuální. Některým lidem dokonce vyhovuje více, chce to jen praxi pro získání většího citu a jistoty za volantem.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id8028 (extra-sluzby.cz#15)


Přidat komentář